مرداد
۲۱
۱۳۹۵

دانلود تحقیق مکتب تربیتی امام خمینی (ره)

مکتب های تربیتی هر کدام نگرشی خاصی نسبت به هستی و انسان دارند و برتری هر کدام از این مکتب ها در تفاوت نگرشی است که به انسان و هستی می کنند. امام خمینی (ره) یکی از چهره های مشهور در زمینه ارائه اندیشه مکتب تربیتی بودند. در ادامه تحقیق مکتب تربیتی امام خمینی (ره) را می توانید دانلود و مطالعه نمایید.

مکتب تربیتی امام خمینی

توضیحات بیشتر در مورد تحقیق مکتب تربیتی امام خمینی (ره)

عنوان: مکتب تربیتی امام خمینی (ره)
فرمت فایل: word (قابل ویرایش و پرینت)
تعداد صفحات: ۵۷
حجم فایل: ۱۳۶ کیلوبایت

بخشی از تحقیق مکتب تربیتی امام خمینی (ره) به همراه فهرست مطالب آن را می توانید در قسمت پایین مشاهده نمایید.
تعليم و تربيت، به عنوان يك شاخه پژوهشی دانشگاهی مستقل، در پيشينه فرهنگی مسلمين جايگاهی ندارد؛ اگرچه فيلسوفان، عارفان و اخلاقيون به بخش های مهمی از مباحث فلسفه تعليم و تربيت پرداخته اند. برای آنكه بتوان ديدگاه های يك انديشمند را در قالب مسائل و مباحث امروزين فلسفه تعليم و تربيت درآورد، بحث های تطبيقی بسيار مفيد است. ولي در تحقيق حاضر- جز در مواردی كه مقايسه آرا ما را در فهم جايگاه و اهميت يك نظر ياری می رساند- از مباحث تطبيقی خودداری خواهد شد.

«انسان»

انسان از ديدگاه امام خمينی (ره) و بسياری ديگر از انديشمندان مسلمان، دارای ويژگی های زير است:
۱- انسان موجودی وابسته و فقير در برابر حقيقتی متعالی و بی پايان يعنی خداست؛
۲- موجودی آگاه است؛
۳- موجودی مختار است؛
۴- موجودی كمال جوست و كمال جويی او نامحدود است ؛
۵- تربيت پذير است و انبيا برای تربيت او فرستاده شده اند؛
۶- بدون دستگیري وحی، در رسيدن به كمالات خويش توفيقی نخواهد داشت ؛
۷- موجودی مسئول است.
در ميان اوصاف فوق، وصف نخست، يعنی فقر وجودی صفت ويژه انسان نيست ؛ زيرا همه هستی مخلوق، فقير و وابسته به خداست و انسان به عنوان جزئی از هستی مخلوق، وجودی فقير و وابسته دارد، تنها تفاوت اين است كه انسان می تواند بر فقر خويش آگاهی يابد . اين آگاهی، او را به تكاپويی از سر بصيرت به سوی كمال مطلق می كشاند؛ يعنی او را تكويناً به حقيقت مطلق هستی متوجه است، با توجهی آگاهانه به سوی كمال مطلق سوق می دهد. اين رتبه از آگاهی، يعنی شناخت فقر خويشتن و اگاهانه به سوی حق شتافتن، نقطه اوج ويژگی دوم انسان است.
ويژگی سوم يعنی مختار بودن انسان تعيين كننده جهت حركت اوست. جه حركت انسان وابسته به شناختی است كه او از خود دارد. اگر او به فقر همه جانبه خويش در برابر خدا معترف باشد، جهت حركت او به سمتی است و اگر از فقر خويش غافل باشد جهت ديگری را برای حركت خود برمی گزيند. طبيعی است اگر موجودی كه خود را قير می يابد به مبدأ غنا توجه كند. به عبارت ديگر اگر انسان در ويژگی اول و دوم خويش به رتبه «فقر آگهی» رسيد، دارا بودن قوه اختيار باعث حركت كمالی شتابدار او می شود؛ يعنی ويژگی چهارم او (كمال جويی نامحدود) را در بالاترين و بهترين شكل ممكن تحقق می بخشد. لكن اگر قوه آگاهی انسان، او را به استشعار نسبت به فقر خويش رهنمون نشود، آنگاه فقر وجودی و تكوينی انسان، او را در حد ديگر موجودات، طالب كمال خواهد كرد و به سوی آن هدايت خواهد نمود، با اين تفاوت كه در اين فرض، اختيار او در دام «اشتباه كمال» گرفتار خواهد آمد، يعنی اموری را برمی گزيند كه كمال حقيقی نيستند و تلاش او راه دستيابی به آنها فرجامی ناخوشايند خواهد داشت. اين كمال غرحقيقی را كمال موهوم می خوانيم .

فهرست مطالب تحقیق مکتب تربیتی امام خمینی (ره) در پایین آمده است.

امام خمینی (ره)

هم اکنون می توانید تحقیق مکتب تربیتی امام خمینی (ره) را به قیمت ۶۹۰۰  تومان از سایت آسمان فایل دانلود نمایید.

 

 

توجه : لطفا از این پایان نامه جهت تکمیل مطالعات و تحقیقات خود استفاده کنید و از ارایه مستقیم آن به عنوان پایان نامه و یا پروژه تخصصی به استاد خودداری کنید.
در صورتی که هرگونه اطلاعاتی شامل پروژه، مقاله، تحقیق، پایان نامه، گزارش کارآموزی و … در مورد هر موضوعی در اختیار دارید که مالکیت آن برای خودتان است. نیاز به خرید و پرداخت هزینه نیست، ما با شما تبادل فایل خواهیم داشت. کافیست عنوان و فهرست فایل خودتان را برای ما ارسال کنید، تا پس از بررسی توسط پشتیبانی سایت، راهنمایی های لازم برای تان ارسال شود. ما در کمتر از ۲ ساعت مورد را بررسی کرده و نتیجه را به اطلاع شما خواهیم رساند. برای تبادل فایل ها و اطلاعات با ایمیل زیر در ارتباط باشید. ایمیل پشتیبانی: contact-us@asemanfile.ir

      مطالب مرتبط



برای ارسال سوال، نظر، انتقاد، پیشنهاد، از فرم زیر استفاده کنید