شهریور
۷
۱۳۹۵

دانلود تحقیق اسلام و تعلیم و تربیت

اسلام مبانی تربیتی و آموزشی را بر اساس نیاز فطری انسانها به کسانی که ایمان می آورند می آموزد. وقتی تربیت را به ۳ بخش تقسیم کنیم : تربیت عقلی ، بدنی و روانی . اسلام با نگاهی هماهنگ به این سه ، درباره هر کدام نظرات حکیمانه ای دارد. برای دانلود و مطالعه بیشتر تحقیق اسلام و تعلیم و تربیت را دانلود کنید.

اسلام و تعلیم و تربیت

مشخصات فایل اسلام و تعلیم و تربیت

عنوان: اسلام و تعلیم و تربیت
فرمت فایل: word (قابل ویرایش و پرینت)
تعداد صفحات: ۲۲
حجم فایل: ۱۰۴ کیلوبایت

خلاصه آنچه در تحقیق اسلام و تعلیم و تربیت می خوانید.

ساير ديدگاه ها و احتمالات
همان گونه كه ديديم، جز تعلم و تربيت كه تبلور كامل آن در مكتب متعالى اسلام است هيچ مكتب ديگرى قادر نيست انسان را به مقصد اصلى حيات هدايت كرده و به خير و سعادت ابدى نائل سازد و اگر رهنمود وحى و مربيان آسمانى نباشد، انسان نمى تواند به منبع و مكتب ديگرى تكيه كند زيرا طرق مفروض در تربيت انسانى، عبارت اند از: غريزه، وجدان، تعقل، دانش، تجارب اجتماعى و امثال آن كه نارسايى اين ها در ارائه طريق مطمئن جاى انكار نيست. زيرا:
۱ـ غريزه عبارت است از گرايش هاى طبيعى و غيرارادى موجود زنده به سوى يك هدف از پيش تعيين شده، كه در حيوانات به طور خودكار وجود دارد. زنبور عسل با همين خصلت غريزى، خانه مى سازد، غذاى مناسب براى توليد عسل انتخاب مى كند. هريك از حيوانات ديگر و از جمله انسان نيز نوعى حركت غريزى دارند كه تفاوت اين حركات با تربيت و اخلاق كه زيربناى ارادى و اعتقادى دارد، واضح و روشن است.
۲ـ تعقل نيز همان گونه كه در گذشته ديديم يكى از منابع تربيت به شمار مى آيد، اما هرگز ما را از هدايت وحى بى نياز نمى كند زيرا اولا: عقل احاطه به ابعاد وجود انسان، گرايش ها و اهداف و چگونگى پرورش آن ها ندارد. ثانياً: عقول بشرى در تشخيص خوب و بد يك سان نيستند و بدين گونه نمى توان ملاك واحدى را از اين رهگذر ارائه داد و در نتيجه خير و شر حالت نسبى خواهد يافت و اين با اصالت اخلاق و مبانى تربيت متغاير است.
۳ـ علم نيز در قلمرو خود، علاوه بر آن كه بر ابعاد وجودى انسان و طرق وصول به كمال، احاطه ندارد، نمى تواند معيار منطقى و ثابتى را براى تربيت و اخلاق ارائه دهد و سرگذشت علم، ناموفق بودن او در اين تجربه به اثبات رسانده است. دانش هاى بشرى در شناخت حقايق جهان و به ويژه انسان نارسا هستند و اختلاف فرهنگ ها و بينش ها خود عامل ديگرى در نارسائى علم جهت ارائه ملاك واحد منطقى در تربيت ابعاد وجود انسان است.
۴ـ و اما وجدان گرچه از نظر اسلام پشتوانه اخلاقى فطرى است ليكن بدون وحى و راهنمايى شريعت توان ارائه طريق و اداره انسان را در دست يابى كامل به خير و سعادت ندارد. به علاوه آن كه وجدان اخلاقى معمولا از فرهنگ و سنت و تعليم و تربيت رايج در يك جامعه تأثير مى پذيرد و بدين سان آبِ صافىِ فطرت، گل آلود مى شود و تدريجاً دست خوشِ مسخ و تحريف مى گردد. تنها راهنمايى شريعت است كه فطرت را بارور مى سازد و وجدان را بيدار و گرايش اخلاقى را هدايت مى كند.
۵ ـ تجربه اجتماعى نيز به طور قطع نمى تواند منبع الهام در امر تربيت و اخلاق باشد، چراكه جامعه ها بدون راهنمايى شريعت عموماً دست خوشِ انحراف اند و تجربه تاريخ اين را به ثبوت رسانيده است. گرچه تجارب اجتماعى در آزمون زندگى به صورت طبيعى از نيك و بد اعمال پرده برمى دارد، اما اين تجارب كمتر الهام بخش انسان ها بوده است، بدين سان كه بتواند معيارهاى ثابت و پايدارى را در مسائل اخلاقى ارائه دهد. از سوى ديگر روش ها و سنت هاى اجتماعى بيش از آن كه با حقيقت همراه باشند از عوامل سياسى، فرهنگى، و تبليغى و اقتصادى متأثراند و بدين سان نمى توانند ملاك و معيار حقيقت باشند. بسا عملى ناشايست از ديدگاه يك جامعه، در جامعه اى ديگر شايسته مى نمايد، چنان كه آدم خوارى در ميان برخى قبايل وحشى، رسم معمول است و هيچ گونه قبح و زشتى ندارد، و همين است باعث اعتقاد برخى از متفكران به نسبيت اخلاق و سبب پيدايش انديشه سوفسطايى، كه با اصالت ارزش هاى اخلاقى ناسازگار است.

فهرست مطالب تحقیق اسلام و تعلیم و تربیت در پایین آمده است.

تعبد و تسليم

فهرست منابع تحقیق اسلام و تعلیم و تربیت در پایین آمده است.

قرآن كريم
الامام على بن ابيطالب، نهجالبلاغة، الشريف الرضى، تحقيق دكتر صبحى صالح، بيروت، الطبعةالاولى ۱۳۸۹ م
الامام على بن ابيطالب، نهجالبلاغة، ترجمه دكتر سيدجعفر شهيدى، تهران، انتشارات و آموزش انقلاب اسلامى، چاپ پنجم، ۱۳۷۳ش
آمدى، عبدالواحد، تصنيف غررالحكم، تحقيق مصطفى درايتى، قم، مكتب الاعلام الاسلامى، الطبعة الاولى ۱۳۶۶ش
الامام جعفرالصادق(عليه السلام)، مصباح الشريعة، بيروت، منشورات الاعلمى للمطبوعات الطبعة الاولى، ۱۴۰۰هـ. ق
الامامالرضا، صحيفه، اصفهان، مكتبه الزهراء(عليها السلام)، ۱۳۶۶ش
امام خمينى، پيام ها و سخنرانى ها
امام خمينى، صحيفه نور، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى، ۱۳۶۸ش
امام خمينى، سرالصلوة، ترجمه و مقدمه: سيداحمد فهرى، تهران، پيام آزادى، ۱۳۶۰ش
امام خمينى، جهاد اكبر
امام خمينى، امام و انقلاب فرهنگى
امام خمينى، چهل حديث، تهران مركز نشر فرهنگى رجا، چاپ دوم، ۱۳۶۷ش
امام خمينى، تعليقات على شرح فصوص الحكم، قم، موسسه پاسدار اسلام، چاپ اوّل، ۱۳۶۵ش
پاينده، ابوالقاسم، نهج الفصاحة، تهران ۱۳۶۰، چاپ پانزدهم، انتشارات جاويدان
ابن منظور، لسان العرب، بيروت، لبنان، دارالاحياء التراث العربى للطباعة و النشروالتوزيع، الطبعة الاولى، ۱۴۰۸ هـ . ق
اسپينوزا، باروخ، اخلاق، ترجمه محسن جهانگيرى، تهران، مركز نشر دانشگاهى، ۱۳۶۴ش
بيهقى، قطبالدين، ديوان امام على(عليه السلام)، ترجمه دكتر امامى، تهران انتشارات اسوه، چاپ دوم، ۱۳۷۵ ش
تولستوى، لئون، هنر چيست؟ ترجمه كاوه دهگان، تهران، انتشارات اميركبير، چاپ هشتم، ۱۳۷۲
جرداق، جرج، الامام على، صوت العدالة الانسانيه، بيروت، لبنان، (چاپ اوّل)، ۱۹۵۶ ميلادى
جعفرى، استاد محمدتقى، انسان در افق قرآن، تهران، انتشارات بنياد بعثت
جوادى آملى، (آيتالله) عبدالله، اسرار عبادات، انتشارات الزهرا، چاپ ششم، ۱۳۷۵ش  و …

این تنها بخشی از فهرست منابع این تحقیق است.

هم اکنون می توانید تحقیق اسلام و تعلیم و تربیت را به قیمت ۵۹۰۰ تومان از سایت آسمان فایل دانلود نمایید.

توجه : لطفا از این پایان نامه جهت تکمیل مطالعات و تحقیقات خود استفاده کنید و از ارایه مستقیم آن به عنوان پایان نامه و یا پروژه تخصصی به استاد خودداری کنید.
در صورتی که هرگونه اطلاعاتی شامل پروژه، مقاله، تحقیق، پایان نامه، گزارش کارآموزی و … در مورد هر موضوعی در اختیار دارید که مالکیت آن برای خودتان است. نیاز به خرید و پرداخت هزینه نیست، ما با شما تبادل فایل خواهیم داشت. کافیست عنوان و فهرست فایل خودتان را برای ما ارسال کنید، تا پس از بررسی توسط پشتیبانی سایت، راهنمایی های لازم برای تان ارسال شود. ما در کمتر از ۲ ساعت مورد را بررسی کرده و نتیجه را به اطلاع شما خواهیم رساند. برای تبادل فایل ها و اطلاعات با ایمیل زیر در ارتباط باشید. ایمیل پشتیبانی: contact-us@asemanfile.ir

      مطالب مرتبط



برای ارسال سوال، نظر، انتقاد، پیشنهاد، از فرم زیر استفاده کنید